Thursday, December 9, 2010

Saya Prihatin..

dah macam iklan plak dah tajuk entri tuh..hehe


oke..serius!!enri nie sangat serius..sila ambil perhatian!! o_O!


korang selalu nampak logo nie??mesti biase kan...sure, sume tau ape maksud logo nie..nie logo utk disable person..yang paling selalu kite bleh nampak logo nie kat public toilet and parking lot, kan??aku rase, selain 2 tempat nie, banyak lagi tempat2 yang perlukan logo nie...cth macam bank, public transport....bank??perlu ker?? 

hmmm...sape ade subscribe Astro??pernahtengok channel 707??pernah ade satu reality series tajuk die lebih kurang cam nie..."Little people, Big world"...reality pasal satu family yang kerdil hidup dlm dunia yang sama dengan kite...korang pernah imagine..camne diorang nak berurusan kat kaunter bank kalau kaunter tuh paras perut/pinggang kite yg sempurna nie???xkan sampai diorang nak kene bawak bangku kecik utk step on bagi tinggi??

kalau kerajaan yg so-called rakyat didahulukan nie boleh siapkan satu koc khas utk wanita kat komuter, why not utk OKU???mesti ramai yang argue cam nie, "what for??bukan ramai pun OKU naik public transport.." korang xsepatutnye fikir camtu...lets turn it in the other way n ask why they didn't consume public transport??senang jer jawapan aku...public transport menyusahkan diorang!!!

aku rasa, dah banyak persatuan golongan OKU nie perjuangkan bende nie....masa memule dulu, masa yg selalu dok kuar TV pasal benda nie...ade la company bas tuh cakap..bas diorang akan di modified utk lebih mesra OKU..TAPI!!!there's always a but!!! bukan semua..hanya sebahagian...tau la golongan OKU nie xseramai kite yang sempurna nie..tapi, diorang pun ade hak utk merasa kenikmatan hidup...kite insan sempurna punya banyak kelebihan nak compared to OKU, tapi sangat kedekut utk share nikmat hidup nie same2..

ambil contoh mudah...petak parking yang di allocated utk OKU...tapi, ramai yg xhiraukan kepentingan die... "Ala, dari xde kete parking situ, baik aku parking..."  ha??camtu ker korang fikir???beratus2 parking lot yang lain, just ade 2  3 jer parking lot utk OKU, tu pun korang nk sebat gak ker????xrase ker korang nie macam jual ikan selfish??



actually, ade satu lg gmbr siap ade muke 1family pemilik kete merc nie...saje aku xmo tampal sini...kete jer 1st class, moral xda!!!otak dapat sorang seketul, tapi ade gak yg xmo pakai...!!!isk.....sedih aku tengok attitude manusia camnie...

frankly speaking, dulu aku pun xde la concern sangat pasal semua nie...bile ade my close family yang tergolong dalam golongan OKU, persepsi aku mula berubah..dalam family aku ade pemandu dgn sticker OKU kat blkg kete...aku faham kepentingan kemudahan2 asas nie WAJIB mesra OKU...aku tau benar betapa pentingnye, parking lot OKU, ramp, braille kat lif...

korang pernah gi Times Square??KLCC??Pavillion??mall nie sume gah kan....aku xrasa diorang nie mesra OKU....xcaye??gi jenjalan tuh, selain cuci mate shopping, tengok2 la kemudahan2 yang ade kat sane...adekah golongan OKU nie xde chance nk enjoy weekend cam korang??diorang pun nak shopping..nak tengok wayang...nak karaoke...tapi persoalannya, ADE KE KEMUDAHAN SEWAJARNYA??????

No comments:

Post a Comment