Monday, February 7, 2011

Nak buat macam mana???

Hurrmmm.....aku ingat lagi...bilamana, ade satu masa tuh, aku sangat lah terkesan dengan teguran "somebody" yang actually "nobody" pada aku...Aku betul2 down...apa yang ada pada diri aku waktu tu, semua energi negatif..takde satu pun yang positif! sampai satu tahap, ape yang aku nak buat yang akan melibatkan mata umum yang bakal melihat, aku akan fikir sampai 10 kali! takut ada yang pandang serong lagi..

kawan-kawan ada nasihat, "ala, jangan nak dengar sangat ape orang cakap..kadang-kadang dorang tuh dengki jer dengan kite"..aku boleh abaikan apa "si pembenci" cakap pasal aku..hakikat nya, boleh ker?? kau boleh ker nak buat-buat pekak bila orang bercakap pasal kau depan muka kau??semua yang kau takut nak dengar, dihambur depan hidung kau??caci maki semua di lempar tepat ke muka kau??kau boleh ignore??kalau betul, kau memang hati dah kering!!

hakikatnya, kita tak boleh diamkan mulut orang dari sebut pasal kita, tak boleh butakan mata orang yang pandang serong kat kita, tak boleh juga hentikan telinga orang yang nak dengar keburukan kita, lagi lah tak boleh nak hentikan mulut orang dari bercerita yang buruk pasal kita ke orang lain...

diri sendiri, tak boleh juga nak abaikan apa orang cakap pasal kita. sebab? kita hidup dengan orang. kiri, kanan, depan, belakang kita adalah orang... mesti ada satu-dua yang tak senang dengan kita.. itu hakikat. nak buat macam mana??? senang! apa yang kau tak suka orang buat pada kau?? kau jangan buat benda yang sama! kau benci orang kutuk kau, betul? jangan lah kau mengutuk orang lain. kau tak suka orang mengutuk kau, tapi kau kutuk orang lain (walaupun bukan orang yang sama kutuk kau), apa beza kau dengan orang yang kau benci?? kau benci dia sebab kau kata die suka kutuk kau.harusnya, kau benci lah diri sendiri sebab kau pun kerja mengutuk orang!! betul tak??

iskk...kalau macam tu, kita nak biar je orang cakap pasal kita??
kita nie siapa nak menghukum?kita bukan tuhan. kita pun buat silap. biarkan jer... yang kau perlu buat, berdoalah... semoga Allah ampunkan dosa-dosa orang yang bercakap pasal kau tuh. semoga Allah beri keizinan supaya dia berubah!!

kadang-kadang, perkara yang kita rasa orang kutuk kita, ada kebenarannya..memang pahit! memamg kelat! memang perit! tapi harus kita terima..itu kenyataan! hanya orang lain yang boleh lihat keburukan dalam diri kita, bukan kita sendiri...!




No comments:

Post a Comment