Tuesday, February 22, 2011

Mari buat coklat!

ini buakn lah tutorial nak ajar korang macam mana aku buat coklat. saje nak share a few step macam mana aku proses coklat2 aku.. bila aku cakap aku bisnes coklat, ramai yang tanya, "kau buat coklat sendiri??" ramai yang ingat aku "proses" raw material sampai la jadi coklat! tu yang nak kasi tau tuh...bukan macam tuh, aku just proses chocolate gourmet jadi kan coklat2 yang ade pelbagai2 bentuk yang aku jual kat Coklat Manes tu..































  1. dari coklat bar 1kg tuh, patah2 kan sampai kecik2 macam nie then, letak dalam aluminium bowl, then letak atas bekas berisi air panas utk proses "tempering"
  2. temper coklat tuh sampai cair. make sure takde yang ketul2 dah.. eh, jangan la pelik nape dari putih boleh jadi coklat. aku xde gambar milk chocolate yg belum cair, tu yg letak gambar white chocolate tuh..hehe
  3. then, biarkan sejuk sikit baru masukkan dalam piping bag.
  4. lepas tu, boleh la masukkan coklat dalam mold 1/2penuh, letakkan filling.
  5. baru la fill up mold tuh kasi penuh n tutup filling tuh.masukkan dalam freezer.
  6. bila dah keras leh keluarkan dari mold n packing lah coklat korang tuh. Siap!!!
eh, jgn ingat follow aku punye step nie da boleh terus pandai buat coklat. banyak lagi "Do's and Dont's" yang korang kena belajar. ade pantang larang tau.. jangan ingat pakai susuk jer ade pantang, buat coklat pun ade pantang gak tau! haha~

aku pun masih lagi banyak yang nak kena improve. belum master lagi.. ala, takyah la susah2 nak gi belajar buat coklat. order jer ngan Coklat Manes. tinggal makan jer..hehehe   =)

1 comment: