Sunday, November 7, 2010

Pakej lembu aqiqah siap masak!!

*dik, ko dah x niaga coklat ker??niaga lembu plak ker??kompius dah nie!*

hahaha.....eh..eh..xde la mcm tu...nie antara side income abang aku..die tuh seorang cikgu yg berjawatan penolong kanan kokurikulum..die jugak dikenalu sbg tokey lembu sebab, setiap kali nk raya puasa die akan jual daging lembu fresh...die sendiri yg sembelih!!siap ade 'team' sendiri yg akan tolong die melapah lembu tuk dibahagi kat cikgu2 skolah die yg dah tempah....kalau time raya haji plak, die jadi broker lembu...asal nye, die tolong family members jer carikkan lembu utk korban....pastuh, berkembang ke kawan2...then, family kawan2 plak...selain tuh, ade gak yg mntk tolong carikkan lembu atau kambing utk aqiqah..

satu hari tuh, kawan die mintak tolong carikkan lembu utk adik ipar die nk wat aqiqah...nak siap masak!pakej pnye...rupa2 nya, adik ipar kawan die tuh ialah pelakon Opie Zami...time tuh, opie nk wat kenduri aqiqah anak sulung die..die mntk tolong abang aku carikkan lembu sekor nk siap masak....die mintak masak kari mamak ngn sup tulang...kenduri umah die pas zohor hari sabtu(aku xigt tarikh nye...) so, pagi sabtu tuh die nk dtg amik....jumaat petang pas semayang jumaat, tokey lembu anta lembu kat umah aku...walaupun nie job utk abang aku, tp segala proses penyembelihan sampailah ke proses memasak dilakukan kat umah aku...antara sebab yg munasabah, umah aku ade semua kelengkapan utk masak sekor lembu disamping kawasan melapah dan memasak yg cukup luas.haha....

pe lagi, betungkus lumus lah kitorang sekeluarga nk siapkan order tuh!korang imagine ler...kalo wat kenduri kawen tuh kan, tumbang lembu sekor n masak kan...tapi, yg kerja berapa ramai??sekampung kan?nie, kitorang bantai buat secara kekeluargaan jer...memang memerlukan kerahan tenaga yg sangat maksimum, okeh!family membe plak, kalo ramai xpe gak...mau pedih2 jari jemari aku yg lembut neh sebab kne kupas bawang yg seguni tuh...huhu....

tapi, berkat semangat kekeluargaan yg sangat tinggi, siap gak la kari lembu mamak style ngn sup tulang....kul10 cmtu, opie dtg umah aku amik die punye lembu yg dah siap utk dimakan...time tuh, umah aku jd tumpuan kanak2 sekampung...artis datang tuh!!waaa.......

tu cite satu masa dulu, camne abang aku leh start wat side income neh...bukan takat orang order lembu siap masak skali jer, kadan2 kambing pun ade...baru2 neh, kawan rapat aku tunang, order pajeri nenas dr abang aku...asal nye, die nak cater jer sume lauk pauk kat abang aku tp abang aku tolak sebab yg utama nye, abang aku xde kelengkapan bagai, lagi satu sebab time tuh raya ke-10..mood raye lg..hehe...

jumaat lepas, abang aku dpt order lembu utjk aqiqah gak...bukan ler dr memane artis...tp dr YDP PIBG skolah die..dah macam kenduri dah umah aku...sepupu aku pun dtg tolong..die 1 of the team yg selalu tolong abang aku tombangkan lembu tiap2 kali nk raya...

mase nih, lagi beberapa jam sebelum die kene sembelih..
lupe plak nk snap pic time penyembelihan..




yg kat celah2 kaki lembu tu la abang aku....



mama ngn anak buah aku, nia, sebok prepare bahan2 nk masak.



kepala pun sedap tau..dlm die de byk lagi daging...



keadaan dapur umah (lebih kepada bangsal masak) sewaktu kejadian..haha


next time, kalau korang rase cam malas nk piker2 mane nak carik lembu or kambing nak buat aqiqah or korban, bagitau jer aku...nnti aku bleh bagi contact no. abang aku...korang deal ler ngan die...xleh ler nk post no. die kat sini..hehehe...kalo nk sampai 4ekor lembu pun xde hal...ye la, kekadang korang neh wat kenduri kawen pun tahap cam menteri....yg tu pun leh settle!!...tapi, utk cuti skolah neh, aku rase tetiep minggu kot abang aku kene rewang umah sedara mara...al-maklum ler, ramai plak ler sedara mara nk bina masjid kan...hehehe.........

1 comment:

  1. hye boleh minta no phone tak untuk aqiqah lembu...=)

    ReplyDelete