Wednesday, November 24, 2010

childhood...

tetibe je teringat zaman kanak2 iang dulu....best kan??langsung xde masalah nk kne piker..sekarang???celik mate jer, berduyun2 ,asalah menanti nk kne settle ASAP!! lumrah hidup kan...selalu kenang2 benda yg dah lepas..tu jer yang mampu kite buat..kenang jer la..nak patah balik zaman tu memang xbleh dah..huhu..

oke, hari nie aku nk cite pasal sejarah pembelajaran aku dari zaman pra sejarah sekolah sampailah sekolah menengah...time tadika, aku belajar kat pasti (pusat asuhan tunas Islam). time tuh, tadika islam cmnie xbanyak cam sekarang. mostly, budak2 zaman aku pegi tadika kemas. kat area kamoung aku ade satu jer pasti, tu pun jauh sket ler dari umah...tapi, disebabkan mama n abah nak jadikan aku muslimah sejati dari zaman kanak2 lagi, dorang xkesah hantar aku belajar kat pasti walaupun jauh sket dari rumah..2tahun aku blaja kat pasti sebelum masuk darjah 1...hasil didikan pasti, aku dapat lah hafal doa2 harian dengan terer nye n hafal surah2 lazim...muahahaha....




habis jer pasti, aku masuk darjah 1 kat SK Sg. Burong..aku bleh ingat lgi 1st day abah hantar aku gi skolah..excited giler..aku xde masalah langsung nk get along ngan kawan2 sebab ramai yang aku dah kenal..bukan sebab diorang 1pasti ngan aku, tapi sebab aku ade ramai sedara mara yang sebaya..so, senang jer la aku berkawan...mase darjah 1&2, abah bagi duit belanja 70sen jer...zaman tuh, da kire banyak la tu..orang lain, mak bapak dorang bagi belanja rm1 tapi utk sekolah pagi n petang..aku plak 70sen tuh utk skola pagi jer..skola petang, aku makan free je kat kantin sebab sepupu aku yg niaga..jimat disitu...hahaha...
zaman skola rendah dulu, aku antara yang feymes dikalangan cikgu2..mostly sebab abah...ramai yg kenal abah kat pekan nie..almaklum lah, pekan kecik jer... FYI, aku duk kat Tanjong Karang and its rural area at that time -till now actually, tapi, nowadays quite feymes since Nur Kasih buat shooting kat sini... kat skola dulu, aku la org 1st yg ade hand phone..not mine sebenarnye..abah punye...time gi tuisyen malam, abah mesti bagi aku bawak sebab takut kelas cancel ker, hape ker..senang nk tepon umah...ala, henpon zaman tuh xde nye 4G nie...1G jer...yg bleh call call jer..teknologi SMS pun lum ade..tu pun, sume org cam heran jer tengok henpon...dah la besar bapak gajah..hehehe..
pintu pagar SK Sungai Burong



bile dah habis darjah6, aku naik skolah menengah...sume pun tau tuh!!...mase nk shopping baju skola, mama tanye, nak bli kain kaler biru muda ker kaler hijau..FYI, kain kaler hijau utk dak skolah agama JAIS..of course la aku xnak...entah nape aku xminat nk gi skola JAIS... alasan aku, banyak subjek kne amik...LOL! mama pun ikut kan jer kehendak aku nak skola menengah biase...plus, abang aku plak janji nk masukkan kt program Yayasan Selangor...so, mama pun xbanyak soal ler..harapan, anak die jadik org cerdik pandai ler..
so, tercampak ler aku kat SMK Pengkalan Permatang, the same school yg abang aku ngajo..lagi mama suke..xyah die nk risau2 kan aku...kat skola nie, bkn jadik org sangat pun...ko bgtau la, nakal2 budak skola ape yg aku xpernah buat..tapi yg nakal2 manje la..nakal2 yg masih acceptable..camne tuh?hahahaha...




masuk jer tahun 2000, aku naik form3. program Yayasan Selangor kat skola lame aku ade byk problem..so, kitorang da dipecah2 kan ke skola2 yg ade program YS gak...tercampak lah aku ke SMK Dato' Harun. cita2 aku kat skola baru nie, nk tinggal kan sume tabiat nakal2 manje au tuh.hahahaha....harapan la...memule memang ler ok..kawan2 kat sini jenis baik2 jer..macam geng surau...adekah aku berkawan dengan mereka??tidak!!nasibla ade gak kawan2 dr skola lame yg pindah skola nie same ngan aku..bek aku terus kawan ngan diorang...ngan geng surau pun aku kawan gak..kaan2 manje...hahaha...

sampai lah aku habis SPM, aku stay kat skola nie...mase form4. ade gak bercita-cita nk pindah skola lain..tapi, apekan daya semua permohonan aku ditolak...kemain byk lagi aku apply mase nk PMR tuh..SBP, MRSM, teknik...hampeh!!sume aku xlayak!!tau jer la, result aku kan sume "cantik"..hahaha...skola nie best...student die agak balance...ramai yang pandai, ramai gak yg xberapa pandai cam aku...yang geng surau pun ramai, yang xberapa surau nye cm aku pun ramai gak..actually, skola nie named as the best skola harian kat daerah nie..aku jer yg xberapa best..hehehe..
okeh...next time cite pasal benda lain plak..hehehe...daaaa....

No comments:

Post a Comment