Wednesday, February 9, 2011

Eh? Aku lupa lah!!

Malam tadi, betul2 time nak tidur banyak giler aku rase idea nak buat entri kat blog hari nie...bile sampai jer ofis pagi neh, semangat nak update blog..bukak jer lappy (aku bawak lappy sendiri sbb PC kt sini hagak2 macam siput sakit-perut-kena-paksa-lari jer!!huh!) terus bukak chrome n nak buat new post..

2minit....

3minit....

5minit....

blur!!writer's block again!!



eh..eh..ape aku nak tulis ye??malam tadi rasenye ade la 3 4 topik yg aku nak tulis, tapi ape ye??eh, aku lupa lah!!

end up, nie la entri yang terhasil!!

eh?Aku lupa lah!!!(baca dengan cara nazmi raja lawak)

dasyattt!!!!

Tuesday, February 8, 2011

spacebar!

nakbuangtebiatsketdenganmenaiptanpaspacebar! korangbolehbacatak? mestipeningkan?akunaktulissketjer. japlagikorangpeningplakbacaentriakuneh. sudahlah. kangjuling-julingmatakorangnakbaca. inilahakibatdaritakde ideanakjugakbuat2entridalamsatuhari..haha.. marisama-samabuangspacebardarikeyboard! sanggup?? haha

Inibukanjariaku..-sekadargambarhiasan-

Hanya kerna nama....

Semalam, masa tengah drive nak gi keje ade la terperasan satu kedai nie..kedai jual kereta..ape yang menariknye pasal kedai nie?? try tengok gambar kat bawah nie....


tengok nama kedai tuh... "WANG SELAMAT SDN. BHD."!!!sangat lah unik..kalau dah beli barang kat kedai nie, memang "selamat" ler duit korang masuk kat poket tokey kedai nie kan..hehe..

Nama tuh sangat penting sebenarnya..tak kisah lah nama syarikat, kedai ataupun blog korang! kalau nama tuh nak sebut pun susah, macam mane la org nak ingat...kalau nama tuh pelik sangat pun, ade 2 kemungkinan...1)orang malas nak ingat sebab pelik sangat, 2) orang cepat ingat sebab unik... so, 50-50 chance to capture consumer's mind (masuk subjek marketing sket.)...hehe...

first blogging lesson dari blogger picisan-yang-suam-suam-kuku neh, make sure name blog korang, as well as URL blog korang simple n senang nak ingat...yang penting, menggambarkan identiti blog korang, ape isi blog korang..jangan plak blog tuh blog peribadi, tapi URL korang maribelajarmasak.blogspot.com. kan tak kena tuh..hehe...

oke.sampai sini jer lesson utk hari nie..chiaaooooo.....haha

Monday, February 7, 2011

Nak buat macam mana???

Hurrmmm.....aku ingat lagi...bilamana, ade satu masa tuh, aku sangat lah terkesan dengan teguran "somebody" yang actually "nobody" pada aku...Aku betul2 down...apa yang ada pada diri aku waktu tu, semua energi negatif..takde satu pun yang positif! sampai satu tahap, ape yang aku nak buat yang akan melibatkan mata umum yang bakal melihat, aku akan fikir sampai 10 kali! takut ada yang pandang serong lagi..

kawan-kawan ada nasihat, "ala, jangan nak dengar sangat ape orang cakap..kadang-kadang dorang tuh dengki jer dengan kite"..aku boleh abaikan apa "si pembenci" cakap pasal aku..hakikat nya, boleh ker?? kau boleh ker nak buat-buat pekak bila orang bercakap pasal kau depan muka kau??semua yang kau takut nak dengar, dihambur depan hidung kau??caci maki semua di lempar tepat ke muka kau??kau boleh ignore??kalau betul, kau memang hati dah kering!!

hakikatnya, kita tak boleh diamkan mulut orang dari sebut pasal kita, tak boleh butakan mata orang yang pandang serong kat kita, tak boleh juga hentikan telinga orang yang nak dengar keburukan kita, lagi lah tak boleh nak hentikan mulut orang dari bercerita yang buruk pasal kita ke orang lain...

diri sendiri, tak boleh juga nak abaikan apa orang cakap pasal kita. sebab? kita hidup dengan orang. kiri, kanan, depan, belakang kita adalah orang... mesti ada satu-dua yang tak senang dengan kita.. itu hakikat. nak buat macam mana??? senang! apa yang kau tak suka orang buat pada kau?? kau jangan buat benda yang sama! kau benci orang kutuk kau, betul? jangan lah kau mengutuk orang lain. kau tak suka orang mengutuk kau, tapi kau kutuk orang lain (walaupun bukan orang yang sama kutuk kau), apa beza kau dengan orang yang kau benci?? kau benci dia sebab kau kata die suka kutuk kau.harusnya, kau benci lah diri sendiri sebab kau pun kerja mengutuk orang!! betul tak??

iskk...kalau macam tu, kita nak biar je orang cakap pasal kita??
kita nie siapa nak menghukum?kita bukan tuhan. kita pun buat silap. biarkan jer... yang kau perlu buat, berdoalah... semoga Allah ampunkan dosa-dosa orang yang bercakap pasal kau tuh. semoga Allah beri keizinan supaya dia berubah!!

kadang-kadang, perkara yang kita rasa orang kutuk kita, ada kebenarannya..memang pahit! memamg kelat! memang perit! tapi harus kita terima..itu kenyataan! hanya orang lain yang boleh lihat keburukan dalam diri kita, bukan kita sendiri...!




buat apa cuti 4 hari???

ha..public holiday 4hari, aku pun cuti blogging gak...macam xbiasa kan??hehe...bila dah balik kampung, lagi la lupa nak blogging...bukan nye busy pun, just mood utk blogging tuh xde..hehe..

meh la aku cerita ape aku buat dari hari khamis sampai la membawak la ke hari ahad...




sebelum tuh, nak tunjuk keadaan jalan kat KL rabu lepas..nie aku snap time balik keje, kul6 ptg....giler lengang jalan tuh! ye la, aku jer kot yang ade sindrom rajin gi keje..orang2 KL ramai yang cuti sebab selasa dah cuti hari wilayah.so, depa sambung jer la cuti rabu tuh...



khamis pagi baru aku gerak balik kampung...malas pulak nak balik rabu petang tuh...



kat kampung, xde keje lain lerr...dok melayan anak2 sedara aku yang 9orang tuh...dah sume pakat kumpul..riuh la rumah kat kampung tuh..

sabtu nye plak, ade acara makan-makan sampai licin kat umah sepupu aku yang selang 2rumah jer dari umah makpak aku..cucu sedara aku punye 3rd birthday..


nie la brithday boy nye, Fahim. kek siap ade ultraman lagi...cousin aku yang buat..die memang bisnes kek & bakeri..buat kecik2 jer tp bleh tahan maju jugak la..xde kedai pun, buat kat dapur umah die jer..btw, die ade diploma in cake n pastry..pas hbs blaja terus jer bisnes sendiri...

pic kat bawah nie, baru suku jer cucu2 sedara aku...ade ramaiiiiii lagi ko!seriously, aku dah lost count..dorang la untung, ade granny yg vogue da vassss cam aku neh...ko hado???jgn jelezzz..haha


pas jer potong kek, Fahim neh terus terkam ultraman tuh! orang lain semua xdpt makan ultraman tuh sbb itu utk birthday boy jer...eh, lupa nak cerita..the 3-tier cakes tuh lain2 flava tau...yg bottom tuh choc moist, middle one tuh, spider (macam choc indulgence SR) and on the top one is black forest..ultraman tuh is made of sponge cake..


the food!!yg ringan2 uth utk kanak2.. normal ler birthday party, budak2 bukan nak makan klu ko hidang nasi goreng ker, mee goreng ker...ko bagi sosej ngn fries jer dah cukup...baru depa makan...



hah! yang nie baru menu utk makpak budak!! lamb grilled with black pepper sauce...yang nie kambing ke 2..yang seekor, dah selamat dah sebelum majlis start lagi..yang tulang2 kat belah bawah tuh, dari kambing yang 1st la...tuan rumah panggang 2ekor kambing...

dulu, dah pernah dah buat lamb grilled nie...tapi, seekor jer..tak cukup koo...tu yang this time buat 2ekor..rupenye, as dijangka memang xcukup kalau seekor jer..belum lagi start dah habis seekor..



for those yg tak tau, brader yang macam cina mualaf nie, abang aku...die la broker kambing nye...sape2 nak tempah lembu/kambing, tak kisah la ape2 occasion pun...nak berapa ekor??cakap jer...settle punye...bleh la cekidaut die punye blog n boleh tempah kat situ gak....klik SINI okeh!